Vaihtarikokemuksia

Haluatko kuulla lisää entisten vaihtareiden kokemuksia? Pyydä yhteystietoja.

asse-stripes

Vaihtarikertomuksia

Martha, Washington USA – “ EVERYTHING HAPPENS FOR A REASON “

”Today I want to write about my experience in America. As a lot of people know my journey in America ended about a week ago and I have returned back to Finland. I’m trully blessed for having the opportunity to spend my exchange year in The United states and get to know all these amazing people. As I knew from the start, saying goodbye to all my friends and family was really hard but at the same time I knew that this is not ending here. After every ending there is always a new start, a new path, new people and new memories to make. By letting your heart and your mind open you can achieve all of that.

The exchange year opened my mind, gave me a good understanding of how life works, it gave me tons of memories and stories to tell. I grew as a character and a person and become stronger and more independent than I was before. Now comes the best part… I met people! People with different stories, different way of thinking, open minded people, close minded people, people who cared about others, people who didn’t. I enjoyed getting to know every single one of them.

I’m beyond blessed that I got to know my amazing American Family and all of my friends, especially the other foreigners. They made this year unforgettable. Without them my exchange year would have been boring. Everytime I feel sad or stressed I remember all the fun stuff we did, all the jokes that we laughed at, all the smiles that we gave each other and all the stupid and immature stuff we did. This year I learned to appreciate all the little things in life and dream big. A little life tip from me to you is to always have courage and be kind!

Thank you for this unforgettable year! God bless ’Merica! ❤️”

Oliver, Pohjois-Dakota, USA

”Päätin viettää lukuvuoden vaihto-oppilaana Yhdysvalloissa koska halusin oppia kieltä paremmin. Minua kiinnosti myös miten rapakon takana eletään noin yleisesti. Vietän parhaillaan vuottani pienessä kylässä Alaskan jälkeen Yhdysvaltojen kylmimmässä osavaltiossa Pohjois-Dakotassa. Isäntäperheeseeni kuuluu 8-vuotias veli ja juuri 10 vuotta täyttänyt sisko, isä ja äiti. Heillä on kaksi kania, kaksi kissaa ja koira. Vietämme paljon aikaa isäntäperheen äidin sukulaisten kanssa. Hänen siskonsa perheessä on vaihto-oppilas.

Normaali arkipäiväni saa alkunsa isäntäperheeni isän koputtaessa huoneeni oveen kello 7:30. Hän myös valmistaa joka aamu minulle aamupalaa. Sen jälkeen jompikumpi vanhemmista kuskaa minut koulun eteen. Asun lähellä koulua joten en kulje koulubussilla. Koulussani oppiaineet eivät vaihdu kertaakaan vuoden aikana. Jokaisena päivänä on seitsemän 50 min oppituntia. Oppituntien välissä on lyhyt kolmen minuutin siirtymävälitunti. Ruokatauko kestää puolituntia. Osa oppilaista tuo omat eväät kouluun. Itse ostan ruokaa koulusta. Se on usein jotain hampurilaisten tapaista. Lähes joka päivä on tarjolla jälkiruokaa.

Pelaan koripalloa joten koulupäivän päätteeksi on koripallotreenit. En ole koskaan aikaisemmin pelannut koripalloa, mutta siitä huolimatta se on sujunut ihan kohtuullisesti pienistä vaikeuksista huolimatta. Meidän koulussa pojat voi harrastaa koripalloa, yleisurheilua, kun taas tytöt koripalloa, lentopalloa ja yleisurheilua. Lisäksi on yhteinen poikien amerikkalaisen jalkapallon joukkue kahden muun pienen koulun kanssa sekä cheerleading joukkue kaikille halukkaille. Urheilun lisäksi voi osallistua kuoroon.

Koulussa minun oli otettava Englantia ja Yhdysvaltojen historiaa. Loput aineista sain valita. Tosin valinnan varaa ei kauheasti ollut koulun pienen oppilasmäärän takia. Olen kuitenkin oikein tyytyväinen valintoihini. Valitsin, geometriaa, espanjaa ja yhden aineen mitä ei Suomessa ole. Se on englanniksi ”vocational agriculture mechanics”. Suomeksi se on jotakuinkin ammatillinen maatalous mekaniikka. Tosin ei liity millään tavalla maatalouteen vaan me pikemminkin tehdään erilaisia esineitä erilaisilla koneilla esimerkiksi 3D-tulostimilla. Viimeinen tunti on ”study hall” jossa voi harjoitella kokeisiin tai tehdä kotitehtäviä. Eniten pidän historiasta hyvän opettajan ansiosta. Koulu yleisesti on helppoa mutta kotitehtäviä tulee paljon ja ne vaikuttavat usein yhtä paljon numeroihin tai oikeastaan kirjaimiin kuin kokeet.

Aloitin vaihto-oppilas vuoteni East Coast retkellä, joka oli tosi mahtava. Olen menossa Californian retkelle ja suunnitteilla on myös laskettelumatka meidän naapuri osavaltioon Montanaan. Vaihto-oppilasaikana olen oppinut paremmin englantia sekä ajattelemaan maailmaa uudella tavalla. Suuria hankaluuksia ei ole vielä tullut eteeni. Tietysti kieli tuottaa aina silloin tällöin pieniä vaikeuksia.Tuleville vaihto-oppilaille haluan sanoa että olkaa rohkeita ja osallistukaa kaikkeen mahdolliseen.”

Siiri, Vaudes, Ranska

”Tänään tajusin että minulla on jo 7 viikkoa siitä kun lähdin Suomesta, vaikka minusta tuntuu siltä kuin se olisi ollut eilen.

Valmennusleiri Pariisissa ylitti odotukseni kaikilla tasoilla, tutustuin moniin uskomattoman mahtaviin ihmisiin ja odotan innolla, että tapaan heidät uudestaan PIE:n järjestämällä retkellä ensi huhtikuussa! Vaikka olinkin käynyt Pariisissa ja monilla nähtävyyksillä joilla kävimme jo kerran aikaisemminkin se ei haitannut, sillä Pariisi on mielestäni kaunein kaupunki, jossa olen käynyt ja voisin kiertää nuo samat nähtävyydet vaikka kuinka monesti!

Se päivä, kun tulin isäntäperheeseeni oli yksi jännittävimmistä päivistä elämässäni. Onneksi isäntäperheeeni on todella ihana ja he tekivät oloni erittäin tervetulleeksi. Ensimmäinen koulupäivä jännitti minua myös todella paljon, mutta sain jo ensimmäisenä päivänä kavereita ja olen käynyt koulukavereideni kanssa mm elokuvissa ja luistelemassa, vaikka voin sanoa että kun lähdin Suomesta Ranskaan vaihtoon en uskonut että menisin täällä luistelemaan!

En voi sanoa ettenkö olisi kokenut pientä koti-ikävää ja kulttuurishokkia mutta nehän vain kuuluvat tähän kokemukseen.”

Viivi, Lagnieu, Ranska

”Pääsääntöisesti vaihto-oppilaskokemus on jotain aivan mahtavaa! Se ei ole mitään juhlaa joka päivä eikä mikään vuoden loma, vaan se on erilaista arkea, erilaisen kulttuurin keskellä, toisella kielellä. Moni lähtee esim. Yhdysvaltoihin kokeakseen sen High School-elämyksen, vaikka osaisivatkin jo englantia hyvin tai jopa sujuvasti, eikä siinä ole mitään väärää, loistava kokemus se on kuitenkin, mutta minulle ensisijaisena syynä oli ranskan kieli. Olin opiskellut seitsemän vuotta enkä kuitenkaan osannut puhua ranskaa, mitä nyt pari hassua lausetta, mutta nyt melkein kuuden kuukauden jälkeen ymmärrän ja puhun lähes sujuvasti, mikä on suuri ero siihen mistä lähdin liikkeelle.

Kokemus on avartanut maailmankuvaani enemmän ja ymmärrän myös kuinka loistava maa Suomi oikeasti on. Kylmistä ja pimeistä aamuista myöhästelevään julkiseen liikenteeseen ja kaikkea muuta mitä Suomesta aina moititaan (tai ei), kaikkea sitä kunnioitan ja ikävöin nyt. Aika ulkomailla kannattaa käyttää hyödyksi ja tehdä niin paljon kuin pystyy, koska sen jälkeen pääsee taas siihen tuttuun ja turvalliseen arkeen.

Jos siis vain löytyy intoa, rohkeutta ja tietysti rahaa, niin suosittelen lämpimästi lähtemään vaihto-oppilaaksi, vaikka edes 3 tai 5 kuukaudeksi, mutta voin sanoa kokemuksesta, että itse en ollut vielä valmis tuolloin palaamaan takaisin Suomeen. Jos jotkut miettivät Suomen lukiota ja kuinka sieltä jää vuoden jälkeen ja kaikki kaverit vaihtuvat ja muuta, niin voi miettiä kuinka hienon kokemuksen kanssa tulee takaisin ja mistä muut jäivät paitsi, koska tätä kokemusta ei helposti korvata.

Sinua varmasti askarruttaa monet kysymykset ennen kuin päätät lähteä ASSE vaihto-oppilaaksi. Voit ottaa minuun yhteyttä ja kerron mielelläni lisää.

– Salutations cordiales de France, Viivi”

Erik, Tokio, Japani

”Vietin vaihto-oppilasvuoteni Japanissa. Isäntäperheessäni oli minun lisäksi toinen vaihto-oppilas Kiinasta. Isäntäperheen vanhempien kanssa minulla oli läheiset välit. Tein heidän kanssa retkiä festivaaleille sekä osallistuimme vapaaehtoistyöhön. Isäntäperheeni auttoi minua kaikessa missä pystyi ja olen heille todella kiitollinen siitä.
Koulussani oli useita muita vaihto-oppilaita joiden kanssa olin vaihto-oppilasvuoden alussa. Vuoden edetessä sain myös paikallisia ystäviä. Osallistuin koulun tanssiklubiin, josta sain paljon uusia ystäviä ja opin japanin kieltä.

Antaisin neuvoksi tuleville vaihtareille opiskelemaan japanin kieltä niin paljon kuin mahdollista. Kun kieli sujuu, niin kaikki sujuu helpommin ja saat vuodesta enemmän irti. Samalla osoitat myös isäntäperheelle, että välität heidän kielestään. Ole avoin kaikelle uudelle ja kokeile rohkeasti uusia asioita, näin opit ihmisistä ja kulttuurista samalla osoittaen, että välität paikallisten kiinnostuksen kohteista.”

Emma, Atlanta USA – Vaihtarivuosi alkoi East Coast retkellä!

New York City

”Lennettyämme Helsingistä New Yorkiin heräsimme perjantai-aamuna hotellissa muiden vaihtareiden kanssa eri maista. Aamiaisen jälkeen ajoimme metrolla Battery Parkiin, josta lähtisimme lautalla kohti Statue of Liberty:a, Liberty Islandia sekä Ellis Islandia. Otimme kuvia ms. Libertyn kanssa, jonka jälkeen saimme vapaasti kiertää Liberty Islandia. Itse kävin ostamassa postikortteja lähetettäväksi Suomeen. Seuraavaksi astuimme takaisin lauttaan ja ajelehdimme Ellis Islandille. Kävimme kiertämässä Ellis Island Immigration museota, jossa pystyimme jollain kaukaisella tapaa samaistumaan maahanmuuttajiin, jotka saapuivat New Yorkiin 1800-1900 luvun vaihteessa, uuden Amerikkalaisen unelman toivossa. Tämän jälkeen jatkoimme matkaa Battery Parkista kävellen 9/11 museolle.

Time’s Square illalla, kaikkine valoineen oli aivan älyttömän upea ja uskomaton näky. Päätimme illan vielä kävelyllä Empire State Buildingiin, jonka näkymä sieltä korkealta oli mahtava lopetus tapahtumarikkaalle päivälle. Ihastuin kipinöivästi New York Cityyn ja haluan ehdottomasti sinne vielä joku päivä takaisin.”

Philadelphia, Washington DC

”Lauantaiaamuna pakkasimme laukkumme, astuimme bussiin ja lähdimme ajamaan kohti Philadelphiaa, Yhdysvaltojen ensimmäistä pääkaupunkia ennen Washington DC.tä. Philadelphiassa näimme hienoja historiallisia juttuja kuten Liberty Bell ja Independence Hall, jossa Yhdysvaltain perustuslaki sekä itsenäisyysjulistus hyväksyttiin. Kävimme kävelemässä ympäri Philadelphiaa ja syömässä lounasta, jonka jälkeen jatkoimme matkaa bussilla vielä Philadelphian taidemuseon luo, jonka edustan portaikko on maailmankuulu Rocky-elokuvista. Joten, tottakai, kävimme juoksemassa portaat ylös ja alas kuten Rocky ja sen jälkeen jatkoimme matkaa kohti Washingtonia.

Pysähdyimme matkalla Virginiassa Arlingtonin hautausmaalla. Arlingtonin hautausmaa on hyvin tärkeä monelle amerikkalaiselle, sillä se on Yhdysvaltain armeijan hautausmaa. Siellä saimme nähdä hyvin kuuluisan “Changing of the Guard” seremonian, Tuntemattoman Sotilaan haudalla. The Tomb of the Unknown Soldier on muistomerkki kaikille niille kaatuneille sotilaille, joita ei ole pystytty tunnistamaan heidän kuolemansa jälkeen.

Kävimme kiertämässä bussilla merkittävien ja kuuuluisten monumenttien luona ottamassa kuvia. Näitä monumentteja olivat mm. White House ja Marine’s Memorial, mutta kaikkein upein oli minun mielestä Lincolnin muistomerkki ja sitä vastapäätä oleva näkymä. Tästä päivästä en koskaan unohda myrskyä edeltävää rauhanomaista maisemaa Lincolnin muistomerkin portailla.”

Washington District of Columbia

”Sunnuntai-päivän vietimme kiertelemällä The Smithsonian Museoissa. Vaihtoehtoja oli monia: The Air and Space Museum, National History Museum, American History Museum etc. Taidemuseo oli todella kaunis ja Air and Space museossa oli mahtava matkamuistokauppa! Ostin sieltä jälleen paljon postikortteja lähetettäväksi Suomeen. Museokiertelyiden jälkeen menimme aikaiselle illalliselle hyvin eksoottiseen paikkaan: Medieval Times Castleen, jossa saimme nähdä myös uskomattoman keskiaika inspired dinner show:n. Se se vasta oli jotain 😀 Samalla kun söimme illallista (käsin…) näimme kuinka näyttelijät ratsastivat hevosilla keskiaikaisissa turnajaisissa. Oli kuningasta ja prinsessaa, ritareita ja aseenkantajia ja kaikkein uskomattomin juttu oli se, että jengi siellä paikan päällä oli ihan liekeissä. Meidät jaettiin istumaan eri sektoreihin “areenan” ympärille. Me olimme keltaisella alueella, joten meidän tuli kannustaa keltaista ritaria voittoon. Kun itse taistelut ritareiden välillä alkoivat, yleisö hurrasi ja kannusti ja huusi ja oli erivärisiä valoja ja äänitehosteita ja huhhuh. Olo oli kuin Suomi-Ruotsi jääkiekon mm-ottelussa!

Päivän päätteeksi kävimme vielä Martin Luther King Jr. Muistomerkillä sekä Toisen Maailmansodan muistomerkillä, jossa oli jokaiselle osavaltiolle, joka auttoi sodassa pystytetty patsas. William-oppaamme kertoi, että vaihto-oppilailla on aina tapana etsiä oma osavaltionsa ja ottaa kuva sen kanssa, joten niin mekin tehtiin. Amerikkalaisista huokuu järjetön yhteisen energian aalto, joka tuntuu käsittämättömältä pienen suomalaisen silmin (ja korvin…).”

Washington DC, Atlanta

”Tänään me lennetään meidän host-perheisiin! Mutta sitä ennen käymme vielä US Capitol Buildingissä, jossa on jokaiselle osavaltiolle omistettu patsas jostain sen osavaltion merkittävästä henkilöstä. Meidän opas oli hyvin karismaattinen ja mukaansatempaava nuori herra ja hän kertoi hyvin mielenkiintoisesti mm. rakennuksen historiasta ja patsaista joita siellä oli. Sitten matkasimme bussilla Washington Dullesin kansainväliselle lentokentälle ja jokainen sieltä matkasi omaan osavaltioonsa ja ikiomaan host-perheeseensä! Itse lensin vain 2 tuntia Georgian Atlantaan ja koko matkan tunsin olevani maailman onnellisin ihminen.

Urheasti ja mahtavalla ja hauskalla energialla ja ammattitaidolla sekä viisaudellaan ryhmänohjaajamme William ja Peppe tekivät tästä retkestä unohtumattoman!”

Pohjois-Amerikka

Mahdollisuuksien manner, jonka harvoihin maihin sisältyy uskomaton määrä erilaisia kulttuureja. Kohdemaina USA, Kanada ja Meksiko.

Etelä-Amerikka

Etelä-Amerikka on espanjan ja portugalin kielten maanosa, jonka kiehtovat kansat ja traditiot tarjoavat ikimuistoisia kokemuksia.

Aasia

Aasia on mystinen ja eksoottinen maanosa, joka hakee monimuotoisuudessaan ja historiassaan vertaistaan.

• oseania_small

Oseania

ASSEn Oseanian kohdemaihin lukeutuvat Australia ja Uusi-Seelanti, joissa länsimaat yhdistyvät ainutlaatuisen luonnon kanssa.